اتفاقی که بی‌مبالاتی خود ما و دست‌کم گرفتن بیماری آن را رقم زد. این در حالی است که اگر همه ما ۳ نکته ضرور و البته بسیار ساده (فاصله اجتماعی مطمئن، زدن ماسک خارج از خانه و شست‌وشوی مرتب دست‌ها) را رعایت می‌کردیم، به احتمال خیلی زیاد تا الان مانند بسیاری از کشور‌ها دیگرخبری از شیوع بیماری در کشورمان نبود. گذشته از این موضوع، این روز‌ها حرف و حدیث‌های زیادی چه در حوزه درمان چه پیش‌گیری بین مردم شایع شده است که به رغم هشدار‌های دائمی وزارت بهداشت و درمان، همچنان شاهدیم که گهگاه خسارت و آسیب‌هایی جدی به سلامت و جیب مردم وارد می‌کند.

چگونه بیماری را تشخیص دهیم؟

درست است که ویروس کووید ۱۹ هنوز جهش نیافته است و جای نگرانی نیست، اما علائم و عوارض آن هرروز متفاوت‌تر از قبل می‌شود. در روز‌های نخست، بیماری فقط ریه‌ها را درگیر می‌کرد، اما کم کم آسیب‌های بیماری به سایر اندام‌ها مانند قلب، مغز، پوست، کلیه‌ها و سیستم عصبی هم کشید و از هر فرد به فرد دیگر متفاوت شد.

با همه این ها، همچنان علائم بیماری کرونا شبیه سرماخوردگی و آنفلوانزاست. به عبارت دیگر، در صورتی که فردی این نشانه‌ها را داشته باشد یا پس از تماس با فردی مشکوک، این علائم در او بروز کند، باید احتمال بیماری را بدهد: تنگی نفس یا مشکل در تنفس، اسهال، تهوع و استفراغ، آب ریزش بینی، سرفه‌های خشک، گلودرد و سردرد، تب و لرز و اختلال در حس بویایی و چشایی. در صورت شدت یافتن بیماری، عفونت ریه، سندرم تنفسی حاد و نارسایی کلیه هم در بیمار بروز می‌کند.

 

همچنان اصل را بر پیشگیری بگذارید

وقتی می‌گوییم ویروس کرونا مانند ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا عمل می‌کند، یعنی نه داروی خاصی دارد و نه واکسن قطعی که بتوان با دریافت آن از بروز بیماری پیشگیری کرد. پس باید اصل را مانند همیشه بر پیشگیری گذاشت، به ویژه در شرایط کنونی که قدرت‌های بهداشتی و اقتصادی جهان هم هنوز نتوانسته اند برای در امان ماندن از این ویروس کاری بکنند.

 

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت، ۷۰ درصد افرادی که تا امروز به ویروس کرونا مبتلا شده اند، طی حدود ۵ روز تا یک هفته بهبود پیدا می‌کنند. فقط ۳۰ درصد ممکن است دچار علائم شدید سیستم تنفسی شوند. ضمن اینکه ۵ درصد هم ممکن است به علت شدت بیماری به بستری شدن در بخش آی سی یو نیاز پیدا کنند و در نهایت، از این تعداد هم ممکن است ۳۰ درصد به دلیل شدت بیماری فوت کنند. وقتی شدت شیوع و همه گیری زیاد باشد، ناخواسته آمار مرگ ومیر‌ها هم افزایش چشمگیری دارد؛ بنابراین همچنان بهترین و کم هزینه‌ترین روش درمانی برای این بیماری همان پیشگیری است.

از این رو، توصیه‌ می‌کنیم ۳ اصل پیش گیری و قطع زنجیره بیماری را واقعا جدی بگیرید: دست هایتان را مرتب با آب و صابون با دقت بشویید، درخارج از خانه حتما ماسک بزنید و فاصله اجتماعی لازم را رعایت کنید.

 

چه کسانی بیشتر در معرض آسیب اند؟

هنوز هم سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابتی‌ها و بیماران قلبی و خانم‌های باردار درصورت ابتلا بیشترین آسیب را از این بیماری می‌بینند. اما با تغییرات رفتاری که در ماه‌های اخیر از ویروس کووید ۱۹ شاهد بوده ایم، دیگر نمی‌توان با قطعیت از شدت بیماری یا آسیب‌های آن در گروه‌های مختلف سخن گفت. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد یک فرد سالم و جوان یا یک کودک هم می‌تواند به دلیل ابتلا به این بیماری فوت کند یا آسیب‌های جبران ناپذیری ببیند. همچنین یک فرد سالمند یا بیمار زمینه‌ای هم می‌تواند درصورت ابتلا حتی به نوع شدید آن، بیماری را رد کند و جان سالم به در ببرد؛ بنابراین تا زمانی که فردی به این بیماری مبتلا نشود نمی‌توان نظر قطعی درباره وضعیت سلامتی او داد.

 

راه‌های احتمالی ابتلا کدام اند؟

اطلاعات موجود همچنان حاکی از آن است که ۲ مسیر اصلی برای انتقال ویروس کووید۱۹ وجود دارد: تماس و قطرات تنفسی. قطرات تنفسی زمانی ایجاد می‌شود که فرد آلوده صحبت، سرفه یا عطسه کند و شخصی که در تماس نزدیک با اوست در معرض قطرات تنفسی عفونی قرار بگیرد. همچنین این قطرات ممکن است روی سطوحی که ویروس روی آن زنده می‌ماند فرود بیاید و فرد سالم بدون تماس مستقیم با فرد بیمار یا ناقل، آن را دریافت کند؛ بنابراین همچنان زدن ماسک و شستن دست‌ها بهترین گزینه برای پیش گیری است.